Yumurcakça ve Fast Food Kuralı : İşe mi Yarıyor Yoksa ????

Harvey Karp “Mahallenin En Mutlu Yumurcağı” nı okurken  bazı kısımları –bu kısımlar daha buyuk cocuklar için- önümüzdeki zamanlarda tekrar okumak üzere hızlıca geçiyorum bazı kısımların üstünü altını çiziyor, yıldızlar koyuyor, post it ler yapıştırıyorum. 12 aylık bir insana uygulanabilecekleri  ince eleyip sık düşünüyorum.

 Şu sayfalara kadar en çok üstünde kafa patlattığım şey yumurcakça ve fast food kuralı. Harvey amcanın az çok ne dediğini internette araştırdasanız biliyorsunuzdur. Bu sebeple aşağıdakiler konuyu tamamen benim bakış açımdan anlatmakta…

 

  • Öncelikle bebeğiniz bir insan yani insancık, insanımsı ya da büyünce insan olacak sevimli bir “şey” değil.
  • İnsan dedim ama modern insan demedim, bebeklerimiz birer neanderthal ve insanlığın geçirdiği o uzuuuun gelişimi üç yıl gibi kısa bir sürede geçiriyorlar. Burdan bakınca kafalarının karışık olması ne kadar da normal değil mi ?
  • Her insan gibi en temel ihtiyaçlarından biri saygı görmek ve kabullenilmek.  Yani çocuğunuzu çok sevmek yetmiyor ona, düşüncelerine, duygularına saygı duymanız gerekiyor.
  • Saygı duymanın en büyük göstergesi karşınızdakini dinlemek  ve anlamaya çalışmak. Nasıl ki toplantının ortasında siz konuşurken çalışma arkadışınız durduk yere “hey duvardaki tabloya bak ne kadar değişik, ne kadar canlı hadi onu inceleyelim” dese siz sinirlenirseniz, o da size onun için çok önemli bir sıkıntısını anlatmaya çalışırken oyuncak ayısını burnuna dayarsanız sinirlenebilir. Normal yani bebeğinize kızmayın !
  • Onu anladığınız göstermenin en etkili yolu sevimli adamınızın heyecanlı anlatımını ona geri yansıtmak. Ve bunu güleryüzle söylenmiş uzun cümleler ile yapamazsınız çünkü bebeğiniz sizin becerilerinize sahip değil ve sizin dilinizi bilmiyor. Onların diliyle konuşmayı öğrenmek gerekiyor ki bu dile de yumurcakça diyor Dr. Karp. Mesela kıyafetlerini değiştirmek için direniyor ve ağlıyorsa siz de aynı şekilde aynı abartılmıs efektlerle ona ne istedigini tekrarlamalısınız. Yani bir nevi seni anlıyorum, hissettiğin şey tam olarak şu değil mi diyorsunuz. Tıpkı bir hamburgercideki kasiyer gibi siz de denileni tekrar ediyorsunuz ki bu da fast food kuralı oluyor.
  • Yumurçakca konuşmanın en etkili yolu ; kısa cümleler kurmak, bir çok kez tekrar etmek ve bebeğiniz ile aynı heyecanda konuşmak. Uzun cümleleri bebeğiniz malesef anlayamaz.

Alp ile bir kaç kez yumurcakçayı ve fast food kuralını denedim. Altını değiştiriken huzursuzlanmaya başladığında ben de onun gibi yüzümü buruşturup HAYIIIRRRR İSTEMİYORRRR BEZ İSTEMİYOORRR diyorum. Hatta bu sırada kolllarımı salllıyorum, onun gibi kafamı sağa sola savuruyorum hatta abartıp ayağımı yere vurmuşluğum bile var. Bizimki bu tepkim karşısında genelde durup bana bakıyor –belki de o da beni anlamaya çalışıyordur ne yapıyor bu kadın diye J – Onun ilgisini topladığımda ona bez değiştirdikten sonra yapabileceğimiz şeyleri anlatıyorum. Yine kısa basit cümlelerle, sonra da ona sevdiği bir oyuncağını teklif ediyorum. Ben bezini değiştirirken sen de zürafa ile oyna diyorum. O da gayet güzel oynuyor. Tek başına uygularken kolay bunları yapmak ama yanınızda 3.  kişiler ve de hatta yabancılar varsa insan zorlanıyor ama alışırım diye düşünüyorum.

Bunları böyle böyle yazınca bir otoriteymişim gibi bir hava oldu ama benim ki sadece 12 aylık bir insana elinden gelenin en iyisini vermeye çalışan bir anne çabası, kişisel yorumlarım…

Yumurcakça ve Fast Food Kuralı : İşe mi Yarıyor Yoksa ????” üzerine 2 düşünce

  1. Nazli

    Aybalacim cok faydali bir yazi olmus, Ben de happiest baby on the block kitabindan cok faydalanmistim! Serinin devamini bekliyoruz:)

    Cevapla
    1. potikare Yazıyı Yazan

      tesekkur ederim nazlıcım

      tek sorun dışarıda biraz tepki cekiyor ama alısırız herhalde diye dusunuyorum

      Cevapla

Bir Cevap Yazın

