mandala

Mandala bir anda her köşeden karşıma çıkmaya başladı.

Bazen böyle olur ya, bir şeyin şey olmaktan çıkıp sizin için bir ifadesi olması gerektiği an her yerde birden görünür olur.

Konu bana çok yabancı, ben şu an için sadece ilk mandalasını yapmış, yaparken de mutlu olmuş birisiyim. O sebeple konuyu anlatırken bolca Alternatif Anne ‘de bu konuda sevgili Tülay’ın yazdığı yazıyı referans göstereceğim, bana en açık ve net gelen o oldu. Bazı kısımlarda göreceğiniz alıntılar bu yazıya ait olacak.

Öncelikle benim için çok mistik bir anlamı yok mandalanın. Yani Tibet Budizm’indeki gibi evrene iyilik güzellik yayacağımı ön görerek yapmıyorum. Benim ki biraz daha farklı, tamamen rahatlamak, kafamı boşaltabilmek amaçlı.

Peki nedir bu mandala :

mandala-colorful-bright-vector-illustrated-30611743

Mandala çember şeklinde içinde geometrik desenlerin olduğu bir bütün. Figürler merkezin etrafında belirli bir simetri ile yer alıyor.

Gözü merkeze çeken dairesel figürlerle örülü bu çember, tüm karmaşasına rağmen her şeyin merkezinde bir anlam yattığını simgeliyor. Mandala figürleri ortada bir merkezde başlıyor, diğer figürler merkezin etrafında kenarlara doğru gelişiyor.

Mandala hakkında kendi deneyimimden bir not. Şekiller karışık olduğu için boyarken konsantre olmanız gerekiyor ve boyamaya başlar başlamaz kafanızdaki düşünceler yerine renklere şekillere yoğunlaşıyorsunuz. Bu da aslında bir çeşit meditasyon ve çok rahatlatıyor.

Mandala yaparken önemli olan sıra, boyamayı dıştan içe ya da içten dışa doğru yapmak. Yani benim ilk mandalada yaptığım gibi ben önce şu mor yapacağım yerleri tamamen boyayıp bitireyim diye paldır küldür dalmamak :)

Mandalayı ya kendiniz oluşturabilirsiniz ya da hazır çizilmiş şablonları kullanabilirsiniz. Ben şablon için bu siteyi kullanmıştım.

Benim ilk kullandığım mesela aşağıdaki şablondu.

coloringmandalas_blogspot-30

Yurtdışındaki bir çok okul öncesi kurumda mandala yapılıyor.

Klasik müzik eşliğinde ve tam bir sessizlik içinde mandala boyamak, çocuklar için dinlenmek ve konsantre olmayı artırmak için yapılabilecek çalışmalardan biridir. Mandala, vücut, ruh ve zekanın kaynaşması demektir. Çocuğun kendi yaratıcılığını keşfetmesini sağlar. Mandala boyamak, dikkat oranını artırdığı gibi beynin sağ lobunu da geliştirir. Bu gelişim, kişinin düşünme ve yaratıcılığını artırır. Çizimlerde renklerin de devreye girmesi, sağ lobun aktif hale gelmesinde ve doğrudan duyguların derinleşmesinde etkilidir. Mandala boyayarak çocuk sakin, serin kanlı ve sabırlı olmayı öğrenir. Odaklanma ve konsantrasyon süreleri artar. Mandala çalışması yapan okul öncesi kurumlarda, mandala çalışmasından sonra çocukların grup çalışmalarında, gruba uyum sağlamalarında ve dinleme becerilerinde olumlu etkiler görülüyor.

Türkiye’de de bazı okul öncesi kurumlarda yer almaya başlamış gördüğüm kadarı ile, zaten benim de dikkatimi çekmesinin sebebi gördüğüm atölye ilanları idi.

Yiğit Alp için yani 3 yaş için tabi ki çok erken ama biraz daha büyük çocuklar için enteresan bir tecrübe olabilir bence.

Güzel bir müzik eşliğinde ailece yapılası bir etkinlik…

Benim yaptığım mandalaya gelince; evde boya ve kağıt gördüğünde dayanamayan bir üç yaş çocuğu var…

Herkese iyi hafta sonları….

Bir Cevap Yazın

