0-3 Yaş Montessori Uygulamaları Semineri #1

Bu haftasonu veli insiyatifi ile kurulmuş ilk montessori okulu olan Küçük Kara Balık’ta “0-3 Yaş Montessori Uygulamaları Semineri” vardı. Semineri Avusturya’da montessori egitmenliği yapan Elaine Freina verdi.

Böyle de şirin bir logoları var.

Böyle de şirin bir logoları var.

Ben bu tarz seminerleri anlamlı buluyorum çünkü; zaman fakiri olan çalışan anneler için araştırma süresini kısaltıyor. Yani konunun uzmanından dinlediğinizde hımm evet bu bana göre ya da yok ben almıyım deme süreniz kısalıyor, kitap önerilerine daha rahat ulaşabiliyorsunuz, faydalı linkleri internetten çekip çıkarmanız gerekmiyor sizin ile paylaşıyorlar. Bunun dışında bir de bir çok anne ve babayı haliyle bir çok bakış açısını bir araya getiriyor ve size de başka gözler ile görme şansı veriyor.
Bu annenin seminerden aklında kalanlara gelince:


Seminerin şöyle bir akışı var:

  • Montessori nedir ? Nasıldır ?
  • 0-6 ay uygulamaları
  • 6-12 ay uygulamaları
  • 12-18 ay uygulamaları
  • 18-36 ay uygulamaları

Montessori nedir? Nasıldır ? Ne anlatmak ister ?
maria montessoriMaria Montessorinin en önemli gözlemiyle başladı seminer. Yani “Emici Zihin”. Montessori der ki 0-3 yaş arası çocukların bir şeyleri öğrenmek için derse ihtiyaçları yoktur, onların zihinleri bir sünger gibi emer ve herşeyi kendi kendilerine öğrenirler. Yani hanımlar,beyler;  bu hem iyi hem de kötü haber. Evde sizin bir aynanız var ve o ayna sizi yansıtıyor olacak.
Emici zihin için yapabileceğiniz en güzel şey: ona uygun bir ortam sunmak ki buna da “hazırlanmış çevre” deniliyor. Hazırlanmış çevre için yaş gruplarına göre tavsiyelerde bulunuldu ama genel özelliklerini aklınızda tutup evinizi buna göre sorgulamak bana daha işlevsel geldi.

The Prepared Environment yani hazırlanmış çevrenin 5 temel unsuru var:

Space : Herşeyin bir yeri var ve olmalı. Yani eşyaları oyuncakları bir orada bir burada değil, aynı yerde ve aynı düzende olmalı.
Time: Rutin. Yani gününüz belirli bir rutin içinde olmalı; aktiviteler, oyunlar, uyku, yemek hepsi bir rutin içersinde gitmelli.
Benim bu iki maddeden çıkarımım: Çoçuğunuza süprizlerle dolu bir çevre hazırlamayın. Tahmin edebileceği, onu şaşırtmayan bir çevre ona en uygunu…
Meaning and purpose: Objelerin bir anlamı ve bunun ile bağlantılı bir amacı olmalı. Yani bir makas makas olarak tanıtılmalı ve kullanılmalı. Demem o ki makastan ışın kılıcı yapmayın yaptırmayın :). Objelerin anlam ve amacı birbirini tamamlamalı.
Isolation: Onun yönetebilecegi, güvenli, yaptığı işe konsantre bir alanı olmalı. Yani  BİR oyuncak/aktivite ile BİR yerde ona konstre olma şansı verin.
Reduction: Azaltın.Onu oyuncağa, giyeceğe, eşyaya ve aktiviteye boğmayın az ama öz olsun herşey. Benim bu madde için notum; siz de bu maddeyi kendinize uygulayın hem evin genelinde bir rahatlama hem siz de bir rahatlama olacaktır. Daha önce de kişisel sadeleşme hareketimi anlatmıştım, yakında yeni eylemlerim de olacak yavaş yavaş :)
Seminer notları planladığımdan uzun oldu , yaş grupları için tavisye edilen uygulamarı da ikinci bir yazıda anlatsam iyi olacak sanırım.

0-3 Yaş Montessori Uygulamaları Semineri #1” üzerine 7 düşünce

  1. Güz

    Hepsi süper bir de 12-18 ay uygulamaları versen süper olurdu :)
    Armut piş ağzıma düş

    HEpsi süper de neden bir nesneyi başka şekilde kullanmıyorlarmış?
    MAkas iyi bir örnek tehlikeli olduğu için başka anlamda kullanılmasın ama mesela bi oklavadan ışın kılıcı yapmasındaki sakınca ne
    Yaratıcılığını bile etkileyebilir bu durum bence
    Bilemedim şimdi

    Cevapla
    1. potikare Yazıyı Yazan

      Benim anladigim yaşadıkları cevreyi ve hayatı basitlestirmek ve onların kafalarını karıştıracak deneyimlerden uzak durmak. Sürekli değişen koşullar konusunda henüz bir yetişkin kadar degisim deneyimlemedikleri icin adapte olamayip rahatsızlık duyabileceklerini konuşmuştuk. Sanırım nesnelerin bir anlamı ve ona bağlı bir işlevinin olması da aynı mantık çerçevesinde düşünülen bir durum.

      Cevapla
  2. deryagd

    Çok güzel toparlamışsınız, hepimiz için çok faydalı olmuş. Güz’ün sorusuyla ilgili olarak da bildiğim kadarıyla, Montessori’nin temel amaçlarından biri çocuğun dikkatini en yoğun düzeyde odaklandığı uyarana verebilmesi, farklı ve fazla uyaranla dikkat dağınıklığından uzaklaştırmak. Söz konusu, zihinsel olarak işlem öncesi dönemdeki çocuklar olunca, bu dönemde dikkat ne kadar yoğun ve tek sistemle yerleştirilirse, uzun dönemde çocuğun onu farklı alanlarla etkin bir şekilde zenginleştirebilmesi daha kolay oluyor.

    Cevapla
  3. Güz

    Anlaşıldı tamamdır :)
    Bebeciğin kafasını karıştırmıyoruz
    sonrasında zaten bol bol karışacak
    Benim yaptığım en büyük hata fazla obje vermek(di)
    Ama o işi hallettim gibi oyuncaklarını düzenlediğim bir dolap aldım
    Şimdi oradan bir tanesini alıp getiriyorum veriyorum önüne
    Geliimi için iyi mi bilmem ama benim sinirlerim için en iyisi :)
    Yoksa ev darmaduman oluyordu akşama kdar onsekiz kere topluyordum :)

    Cevapla
    1. potikare Yazıyı Yazan

      Evet Güz kesinlikle sana katılıyorum eşya/oyuncak azaltmak kesinlikle anne için de çok rahatlatıcı :)

      Cevapla

Bir Cevap Yazın

